loading...
دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت
حسین مولایی بازدید : 76 سه شنبه 01 مهر 1393 نظرات (0)

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود. ایام دوازده روزه کریسمس با سالروز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر آغاز گشته و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه می‌یابد. هرچند مهم‌ترین عید مذهبی در گاهشمار مسیحی، روز عید پاک (به عنوان روز مصلوب شدن و رستاخیز عیسی) است، بسیاری به‌خصوص در کشورهای ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهم‌ترین رویداد سالانه مسیحی محسوب می‌دارند.

جشن برای تولد حضرت مسیح

با وجودی که این روز، یک عید مذهبی شناخته می‌شود، از اوایل سده بیستم میلادی به بعد به طور گسترده به عنوان یک جشن غیر مذهبی برگزار شده و برای بیشتر مردم، این ایام فرصتی است برای دور هم جمع شدن اقوام و دوستان و هدیه دادن به هم. کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزار شده و شخصیتی خیالی به نام بابانوئل در آن نقشی مهم دارد.

حسین مولایی بازدید : 76 سه شنبه 01 مهر 1393 نظرات (0)

کوتاه ترین داستان 6 کلمه ای دنیا نوشته ارنست همینگوی را بخوانید. گفته می شود ارنست این داستان را برای مسابقه ی داستان کوتاه نوشته است و برنده ی مسابقه نیز شده است.


"For Sale: Baby Shoes, Never Worn"


برای فروش: کفش بچه، هرگز پوشیده نشده

حسین مولایی بازدید : 64 شنبه 29 شهریور 1393 نظرات (1)

ینگه دنیا/مدار42 نوشته‌ی جان دوس پاسوس
ف.نوری

ویژگی منحصر به فرد رمان به عنوان گونه‌ای ادبی، ناپایداری آن است. رمان هرگونه تعریف و تحدیدی را نقض می‌کند و از پذیرش هرگونه زبانی به عنوان زبان مرجّح می‌گریزد. همین ویژگی است که به قول میخائیل باختین، نظریه پردازی درباره‌ی رمان را به کاری فوق‌العاده دشوار تبدیل می‌کند و همین ویژگی است که به آن این امکان را می‌دهد تا همه‌ی زبان‌های معمول از خاطره‌نویسی، زندگی‌نامه‌نویسی و نامه‌نگاری، تا روزنامه‌نگاری، تاریخ‌نگاری و مستندنویسی را در خود جذب و هضمم کند.*
سه گانه‌ی ینگه دنیا(یو.اس.ای.) شاهکار سترگ جان دوس پاسوس، یکی از آثار شاخص در به کارگیری و ادغام زبان‌های مختلف در تاریخ رمان است.
ینگه دنیا شامل سه کتاب مدار 42(1930)، 1919(1932) و پول کلان(1936) است و موضوع آن چنان که ‌از اسمش بر می‌آید آمریکاست. آمریکا را دوس پاسوس در پیش درآمدی که چند سال پس از چاپ نخست مدار42 بر آن افزود، ‌این‌گونه تعریف و توصیف کرده‌است: « یو.اس.ای. برشی از یک قاره‌است. یو.اس.ای. گروهی از شرکت‌های سهامدار[سهامی؟] است، مجموعه‌ی اتحادیه‌های کارگری، طوماری از قوانین که با چرم صحافی شده‌ است، شبکه‌ی رادیو، زنجیره‌ی سینماها، ستونی از ارقام سهام‌ها که مأمور شرکت تلگراف روی تخته سیاه می‌نویسد و پاک می‌کند، کتابخانه‌ی عمومی ‌بزرگی انباشته‌ از روزنامه‌های کهنه و کتابهای تاریخ که گوشه‌ی صفحات‌شان تا شده و با مداد در حاشیه‌شان ایراد نوشته‌اند... یو.اس.ای. مشتی صاحب منصب حراف است که حساب‌های بانکی بی شمار دارند. یو.اس.ای. مردان بسیاری است که در گورستان آرلینگتون دفن شده‌اند. یو.اس.ای. حرفی است که در انتهای نشانی نامه‌ها می‌نویسند. اما یو.اس.ای. بیش از هرچیز گفتار مردم است.»
توجه به دو نکته‌ی کلیدی برای شناخت ارزش‌های ینگه دنیا ضروری است:
نخست: موضوع این اثر، آمریکا، موضوعی غیر معمول و بیش از اندازه بزرگ برای یک رمان است.
و دوم: دوس پاسوس به تمایز بین مستندنگاری و داستان‌نویسی قائل نیست و علاوه بر آن، رمان را به عنوان شیوه‌ای ادبی برای تاریخ‌نگاری ـو البته به شکلی که تنها از عهده‌ی رمان بر می‌آیدـ به کار می‌گیرد. او در این‌باره می‌گوید: «هدف اساسی من در مقام رمان‌نویس آن بوده ‌است که پیش از هر چیز شخصیت‌های قائم به ذات پروش دهم و سپس آن‌ها را در تندآب حوادث زمانه بیفکنم، چنان که ماحصل کار گزارش دقیق و دیرپایی از یک مرحله‌ از تاریخ باشد.»
ینگه دنیا روایتی جذاب و ماندگار از تاریخِ دهه‌‌های پایانی قرن نوزدهم و دهه‌های آغازین قرن بیستم آمریکا، با محوریت جنگ اول جهانی است، و به تناسب موضوع غیر معمولش، ساختار روایی ویژه‌ای دارد که‌ امتیاز عمده و دلیل شهرت آن محسوب می‌شود. این ساختار شامل چهار خط رواییِ مجزا به سبک‌های مختلف، به همراه‌ یک خط تصویری شامل ده‌ها طرح خطیِ مرکبی کوچک اندازه ‌از صحنه‌های مختلف داستان است.

محمودی بازدید : 65 چهارشنبه 26 شهریور 1393 نظرات (0)

۲۷ شهریور،روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار گرامي باد به همين مناسبت بخشي از زندگينامه استاد شهريار را با هم ميخوانيم.
زندگي نامه استاد شهـريار 
( بخشي ازاين متن در زمان حيات استاد، نگاشته شده است )
اصولاً شرح حال و خاطرات زندگي شهـريار در خلال اشعـارش خوانده مي شود و هـر نوع تـفسير و تعـبـيـري كـه در آن اشعـار بـشود به افسانه زندگي او نزديك است و حقـيـقـتاً حيف است كه آن خاطرات از پـرده رؤيا و افسانه خارج شود.

 استاد شهریار,روز شعر و ادب پارسی,زندگي نامه استاد شهـريار

 گو اينكه اگـر شأن نزول و عـلت پـيـدايش هـر يك از اشعـار شهـريار نوشـته شود در نظر خيلي از مردم ارزش هـر قـطعـه شايد ده برابر بالا برود، ولي با وجود اين  دلالت شعـر را نـبايد محـدود كرد.
شهـريار يك عشق اولي آتـشين دارد كه خود آن را عشق مجاز ناميده. در اين كوره است كه شهـريار گـداخـته و تصـفيه مي شود. غالـب غـزل هـاي سوزناك او، كه به ذائـقـه عـمـوم خوش آيـنـد است، يادگـار اين دوره است. اين عـشـق مـجاز اسـت كـه در قـصـيـده ( زفاف شاعر ) كـه شب عـروسي معـشوقه هـم هـست، با يك قوس صعـودي اوج گـرفـتـه، به عـشق عـرفاني و الهـي تـبديل مي شود. ولي به قـول خودش مـدتي اين عـشق مجاز به حال سكـرات بوده و حسن طبـيـعـت هـم مـدتهـا به هـمان صورت اولي براي او تجـلي كرده و شهـريار هـم با زبان اولي با او صحـبت كرده است.

حسین مولایی بازدید : 65 یکشنبه 16 شهریور 1393 نظرات (0)

http://biology89uj.persiangig.com/Picture%20003.jpgشمعیم و دلی مشعله‌افروز و دگر هیچ
شب تا به سحر گریهٔ جانسوز و دگر هیچ


افسانه بود معنی دیدار، که دادند
در پرده یکی وعدهٔ مرموز و دگر هیچ

خواهی که شوی باخبر از کشف و کرامات
مردانگی و عشق بیاموز و دگر هیچ

زین قوم چه خواهی؟ که بهین پیشه‌ورانش
گهواره‌تراش‌اند و کفن‌دوز و دگر هیچ

زین مدرسه هرگز مطلب علم که اینجاست
لوحی سیه و چند بدآموز و دگر هیچ

خواهد بدل عمر، بهار از همه گیتی
دیدار رخ یار دل‌افروز و دگر هیچ

حسین مولایی بازدید : 92 یکشنبه 16 شهریور 1393 نظرات (0)

  ولادت حضرت امام رضا(ع)

زمزمه ی ولادت امام رضا علیه السلام (مسجدی)

دریافت فایل:

 

اللهّم صلّ علی   علی ابن موسی الرّضا ...

                                                                                          صلوات خدا به تو که بضعه‌ی پیغمبری

صلوات خدا به تو که آیه ای از کوثری

                                                                                          صلوات خدا به تو که چون گلی معطّری

صلوات خدا به تو که جلوه ای از داوری

اللهم صلّ علی علی ابن موسی الرّضا ...

                                                                                          خدا از من رضا شود گر قلب تو رضا شود

از فیض تو هر شوره زار گلشنی با صفا شود

                                                                                          بیماریِ جان و دلم در حَرَمت صفا شود

گواهیِ نوکری ام با دست تو امضا شود

اللهم صلّ علی علی ابن موسی الرّضا ...

                                                                                           منم منم آنکه کند هر لحظه هر جا یاد تو

خوانم خوانم إذن دخول دمِ بابُ الجوادِ تو

                                                                                            بستم آقا دخیلِ جان بر پنجره فولاد تو

کبوترم کبوترم در صحنِ گوهرشادِ تو

اللهم صلّ علی علی ابن موسی الرّضا ...

                                                                                            من سائلی در مانده ام صدقه بر گدا بده

مُرده ام از فرط گنه بر روحِ من بقا بده

                                                                                            اشک و سوز و حالِ دعا بر منِ بی نوا بده

جان مرا از من بگیر به من یک کربلا بده

اللهم صلّ علی علی ابن موسی الرّضا ...

محمودی بازدید : 61 شنبه 15 شهریور 1393 نظرات (0)

گوشی های هوشمند امکانات متنوعی دارند که بدون نصب برنامه های همراه اضافی در دسترس هستند و برخی مالکان گوشی‌ها هرگز از آنها مطلع نمی‌شوند.

به نقل از یو اس ای تودی، گوشی های هوشمند امکانات متنوعی دارند که بدون نصب برنامه های همراه اضافی در دسترس هستند و مالکان گوشی ها گاهی هرگز از آنها مطلع نمی شوند. در این جا قصد داریم برخی از رازهای جالب را که بی سر و صدا در تنظیمات گوشی های هوشمند در نظر گرفته شده معرفی کنیم.

این توضیحات مربوط به گوشی های آیفون و آندروید است. از آنجا که دهها نسخه از گوشی های آندروید وجود دارد ممکن است این دستورالعمل ها در مورد برخی از آنها درست عمل نکند. اما برای حل این مشکل هم برنامه های همراهی وجود دارند که برخی از آنها معرفی شده اند.

*تهیه اسکرین شات از گوشی

گاهی پیش می آید که به هر علت دوست دارید از نمایشگر گوشی خود اسکرین شات تهیه کنید. دریافت پیامک جالب، متنی خواندنی در اینترنت یا ارسال دستورالعمل تصویری انجام کاری از جمله دلایل این کار است.

در گوشی آیفون برای این کار باید دکمه Home را همراه با دکمه Sleep/Wake فشار داده و نگهدارید. پس از این کار صدای شاتر شنیده می شود و تصویر تهیه شده نمایش داده شده و ذخیره می شود.

در گوشی های آندرویدی باید دکمه پاور و کم کردن صدا را در آن واحد نگهدارید. سپس تصویر تهیه شده در پوشه Captured Images در برنامه گالری ذخیره می شود. البته این روش تنها بر روی نسخه 4 اندروید به درستی عمل می کند و در مورد دیگر نسخه های سیستم عامل آندروید می توانید از برنامه هایی مانند AirDroid  استفاده کنید.

*بلوکه کردن تماس ها و پیامک ها

برخی اوقات افرادی پیدا می شوند که با هیچ روش مودبانه ای نمی شود مانع ارسال پیامک و تماس گرفتنشان شد. در این صورت باید از تنظیمات گوشی های هوشمند کمک گرفت. به این منظور در iOS 7 و نسخه های قدیمی تر یکی از برنامه های Phone  یا FaceTime را باز کنید. اگر فرد مزاحم در فهرست تماس شماست بر روی اسمش ضربه بزنید، در صفحه تازه باز شده به انتهای صفحه بروید و بر روی گزینه Block This Caller ضربه بزنید. سپس Block Contact را انتخاب کنید.  اگر فرد در فهرست تماستان نیست، بر روی دکمه Info کلیک کرده و سپس به انتهای صفحه رفته و گزینه Block This Caller و سپس سپس Block Contact  را انتخاب کنید.

برای بلوکه کردن پیامک ها برنامه مسنجر آیفون را باز کرده و بر روی یکی از پیامک های فرد مزاحم ضربه بزنید. سپس گزینه Contact در سمت راست بالای صفحه را لمس کرده و سپس دکمه Info را بزنید. به انتهای صفحه بیایید و دو گزینه Block this Caller و  Block Contact را انتخاب کنید.

اگر از این کارتان پشیمان شدید یا خواستید فهرست افراد بلوکه شده را ویرایش کنید از این مسیر استفاده کنید.

Settings>>Phone>>Blocked

Settings>>Messages>>Blocked

Settings>>FaceTime>>Blocked

در مورد گوشی های آندروید باید مسیر Settings>>Call settings>>Call block را طی کنید. در بخش Incoming calls گزینه Call block list و سپس Create را انتخاب کنید. سپس شماره فرد مزاحم را وارد کرده یا بر روی آیکون تصویر ضربه بزنید تا شماره مزاحم را از فهرست تماس ها یا از تاریخچه تماس هایتان در call logs بیابید.

*استفاده از کلمات عبور قدرتمند

کاربران آیفون و آندروید به طور پیش فرض می توانند از کلمات عبور چهار رقمی استفاده کنند. اگر این چهار رقم 0000 یا 1234 نباشد معمولا مشکلی برای کاربران پیش نمی آید. اما اگر به هر علت به دنبال یافتن کلمات عبور قدرتمندتری هستید این روش ها را امتحان کنید.

در مورد گوشی های آیفون از مسیر Settings>>Passcode استفاده کرده و دستتان را روی گزینه Simple Passcode بکشید. در این بخش می توانید از حروف و کاراکترهای خاص برای کلمه عبورتان استفاده کنید.

مسیر این کار در گوشی های آندرویدی Settings>>Lock screen و سپس لمس گزینه Screen lock است. با این کار می توانید از ترکیبی از حروف و کلمات و کاراکترهای خاص برای تامین امنیت خود استفاده کنید.

*متون را راحت تر ببینید

اگر چشمتان ضعیف است یا خواندن کلمات بر روی نمایشگرهای کوچک گوشی کلافه تان می کند این بخش به دردتان می خورد.

در گوشی های آیفون از مسیر Settings>>General>>Accessibility استفاده کرده و دو گزینه Bold Text  یا  Larger Textیا هر دو را فعال کنید. توجه داشته باشید که برای فعال شدن گزینه Bold Text در گوشی های آیفون ضروری است گوشیتان را خاموش و روشن نمایید.

کاربران گوشی های آندرویدی هم باید مسیر Settings>>Accessibility را طی کرده و در بخش Vision گزینه Font size را لمس کرده و آن را بر روی بزرگ یا Large تنظیم نمایند. در برخی نسخه های سیستم عامل آندروید گزینه Huge یا بسیار بزرگ هم در نظر گرفته شده است.

محمودی بازدید : 65 پنجشنبه 13 شهریور 1393 نظرات (0)

خدایا نه...این قصه آرام نیست!

خدایا هنوز آدمت رام نیست!

خدایا پر و بال بی جا نده!

خدایا به این اشرفت پا نده!

خدایا نکن!عاشقی ساده نیست!

خدایا نکن،این دل آماده نیست!

خدایا مرا ناب دیدی...درست!!!

خدایا مرا آفریدی...درست!!!

خدایا دل کال دادی که چه؟!!

خدایا به من بال دادی که چه؟!!

خدایا تو کردی مرا بهترین!!!!!

خدایا بیا بنده ات را ببین!!!

خدایا چه ساده دلت طرد شد؟!!

خدایا زمینت چه نامرد شد؟!!

خدایا چه ساده تو را هیچ خواند؟!!

خدایا به جایت بشر حکم راند؟!!

خدایا چگونه دلش سنگ شد!!!

خدایا وجودت چه بی رنگ شد؟!!

خدایا بشر چشم بینا نداشت!!!

خدایا برایت زمین جا نداشت!!!

خدایا حدیث محبت نخوان!!!

خدایا زمین را امانت نخوان!!!

خدایا بشر با خودش هم نساخت!!!

خدایا بیا اشرفت ساده باخت!!!

خدایا بشر از خودش سیر شد!!!

خدایا تمامش بکن... دیر شد!!!!!!

خانم حدیثه امیردوست          

دانشجوی رشته ی زبان و ادبیات فارسی

محمودی بازدید : 48 دوشنبه 10 شهریور 1393 نظرات (0)

نگاهت بی هوا آمد ربودم                  تو از سنگ و... من از دل می سرودم

چه کردی و چه بشکن بشکنی بود!       دلم،بغضم،سرم،هر چی که بودم...

                           ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

غرق تکرارم ،رهایم کن ز ناکامی           مست و حیرانم،نجاتم ده ز بدنامی

من به پای تو در این گرداب افتادم         من چه آشوبم و تو...ای وای آرامی

                          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تو کم آوردی و این،لجبازی بخت نبود      بردن بازی و یک دیوانگی سخت نبود

آخر قصه مردّد بودی و معلوم بود            از همان اوّل خیالت از خودت تخت نبود

                           ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دلی بی کینه و بی عار دارم                 نمی دانم چرا آزار دارم

تو لیلایی...تو شیرینی...تو عشقی...    ولی شرمنده ام،من کار دارم

                         ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شعر تلخی که پر از زنجیر بود...             بین بغض و قافیه درگیر بود

شاعرش می زد که درهم نشکند...       بیت بی قافیه اش دلگیر بود...

                         ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کاش می شد اشک را تهدید کرد          در میان بغض ها تردید کرد

کاش می شد از تمام زندگی               خنده های ساده را تمدید کرد

                         ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

می روم تا بی سر و سامان شوم         تا در این پیچیدگی آسان شوم

من فقط تلقین بازی می کنم             می روم در بی کسی پنهان شوم

                        ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

باز یک قفل و کلیدی ناپدید            باز حسرت،در پی دل می دوید

باز هم در کوره راه زندگی             مرد نقاشی معمّا می کشید

                        ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برای چشم های تو ،نماز عشق خوانده ام      تو قبله ی وجودمی،در این طواف مانده ام!

نگار قلب من مرا،به ناکجا کشانده ای           بیا ببین به چشم خود،تو را خدا نشانده ام

خانم حدیثه امیردوست            

دانشجوی رشته ی زبان و ادبیات فارسی

محمودی بازدید : 61 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (2)

پر احساسی اما ضعیفه نشه از برت...

تو یک دختری و غرورت یعنی باورت...

فقط سرد باش و حریم تو یعنی غرور...

همه لایق این حریمن به جز همسرت!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

من زنم...

همانکه ضعیفه می خوانی اش!!!

که اگر اراده کنم به گشودن زبان...

مردانه دودمان ابهت مردانه ات به باد

خواهد رفت...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بچه که بودی در رویاهای پسرانه ات از

خودت مردی می ساختی که اخمش سیب

را از دستم به زمین می انداخت...

های پسر بچه ی دیروز...

برایم سیب می چینی یا اخم کنم!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مرد رویاهایم...

کاش از رویایم بیرون نمی آمدی!

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نامت را که مردانه می برم یک دهان پر

می شود و نامم را که می بری چه ساده

مردانگیت خالی می شود...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هر گاه آموختی احساسات یک زن ضعف

نیست بیا...

مرد می خواهد احساسات یک زن را به دوش بک

بکشد!

 خانم حدیثه امیردوست            

دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی

fatemeh بازدید : 367 چهارشنبه 05 شهریور 1393 نظرات (2)

گـــــاهی نـــــه گریـــــه آرامت می کنــــد و نـــه

خنـــده .!

نــــــــه فریــــاد آرامــت می کنـــد و نـــــــه

سکــــــــوت .!

آنجـــــاست کـــــه بـــا چشمانی خیس

رو بـــه آسمـــــان می کنی و می گویی :

خدایــــــا،تــــنها تو را دارم..!!

محمودی بازدید : 60 جمعه 31 مرداد 1393 نظرات (0)

تو برپا شدی،من از پا نشستم                دوباره من نمی دانم که هستم

تو شیشه بودی،من سنگ و چرا باز          به معنای تمام،من شکستم؟!

                               ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  دیروز چقدر آسمان بی رنگ شد               پرواز،شکست و،شعر گفتن ننگ شد

احساس،به دست سادگی از دست رفت      دیروز دلم برای مردن تنگ شد

                              ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رفتی که دلم چگونه ویرانه شود؟!               بی تو چه کسی برای من،شانه شود؟!

برگرد،اگر نیایی این بار به حتم                      این شاعر بی قرار دیوانه شود

                                ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تشنه هستم،عشق باران دارم               من،به حس پاکم ایمان دارم

مطمئن باش،کسی اینجا هست             من برای قصه پایان دارم

                               ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دست و پای عشق را می بندم             من به این آیینه ها می خندم

وای اگر بال به من می دادند                من در آن اوج چه ها می کردم!

                              ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

درد شعرم قافیه یا باز برگرد نبود         قصه ی دیوانگی،یا عشق بد کرد،نبود

شعر من تنها برو پشتت به دستی گرم نیست     من بریدم،تو بگو شاعر من،مرد نبود

                              ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شدم مجنون،تو را لیلا نکردم!؟          خودم را گم،تو را پیدا نکردم؟!

تو شیرینی که تیشه داده دستم         چرا فرهاد را،رسوا نکردم؟!

                               ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ثانیه از رفتنش دلگیر بود               وقتی آمد،شعر تلخم پیر بود

آمدی جانم به قربانت ولی             این رسیدن چند قرنی دیر بود

خانم حدیثه امیردوست           

دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی

محمودی بازدید : 46 سه شنبه 28 مرداد 1393 نظرات (0)

بانوی غزل سرای ایرانی که از 15 مرداد به حال کما به سر می برد بامداد سه شنبه 28 مرداد 1393 در بیمارستان پارس تهران چشم از جهان فرو بست. سیمین بهبهانی با عنوان «بانوی غزل» شناخته می شد و به خاطر نوآوری هایی که داشت «نیمای غزل» هم لقب گرفته بود. متولد 28 تیر 1306 خورشیدی در تهران در 28 مرداد 1393 خورشیدی در تهران درگذشت.

محبوبیت شاعران در جامعه ما به این خاطر است که هیچ هنری نزد ایرانیان مرتبت شعر را ندارد و ایرانیان هیچ هنرمندی را به اندازه شاعر دوست نمی دارند. 

نگویید پس این همه کتاب شعر که بی مشتری مانده چه حکمتی دارد؛ که گفتم و می گویم شاعر و نه هر شاعری. چه، در همان قرونی که مولانا و سعدی و حافظ ظهور کردند نیز ایران شاهد شاعران بسیار بود اما این سه ماندند و درخشیدند و حتی خواجوی کرمانی در قیاس با درخشش حافظ رنگ باخت.

همان گونه که از میان شاعران کلاسیک فارسی و طی هزار سال پنج و به روایتی شش شاعر بیشتر در ذهن وزبان ما ماندگار شدند در این کمتر از یکصد سال که شعر پارسی دوران تازه ای را تجربه می کند نیز از این خیل شاعران تازه که اغلب میان سنت و مدرنیته معلق اند، چند نام برجسته تر شده و باقی می ماند و سیمین بهبهانی که ساعاتی پیش، چشم از این دنیای خاکی فروبست یکی از همین هاست.

شاعری که شعر تغزلی و کلاسیک را با اوزان تازه می سرود و چون نوگرا به مفهوم مصطلح نبود در میان عوام شعر دوست هم محبوبیت خاص داشت و اشعار او در موسیقی دستگاهی ایرانی نیز قابل اجرا بود. کما این که همین تازگی ها همایون شجریان سروده او با عنوان «چرا رفتی» را خواند که بسیار هم گل کرد و بازار راکد موسیقی را رونقی دوباره داد و درست در روزی که شاعر به کما رفت کنسرت آن را هم به صورت زنده اجرا کرد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.  آلبوم را همه نه با نام اصلی آن- نه فرشته نه ابلیس- که با عنوان همین شعر – چرا رفتی- می شناسند و به همین خاطر کنسرت هم «چرا رفتی» نام گرفت:

چرا رفتی،چرا؟- من بی قرارم،
به سر، سودای آغوش تو دارم.-

نگفتی ماهتاب امشب چه زیباست؟
ندیدی جانم از غم ناشکیباست؟

نه هنگام گل و فصل بهار است؟
نه عاشق در بهاران، بی قرار است؟

حسین مولایی بازدید : 93 سه شنبه 28 مرداد 1393 نظرات (0)

سیمین بهبهانی شاعر و غزل سرای برجسته در ساعات اولیه بامداد روز سه شنبه در بیمارستان پارس تهران دار فانی را وداع گفت. بهبهانی مدتی قبل به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی در بیمارستان بستری و 15 مردادماه به کما رفته بود. این شاعره پرآوازه کشورمان 28 تیر 1306 خورشیدی در تهران به دنیا آمد. نام خانوادگی خود او خلیلی و فرزند عباس خلیلی (شاعر و نویسنده و مدیر روزنامه اقدام) و نبیره حاج ملاعلی خلیلی تهرانی بود و پدرش به دو زبان فارسی و عربی شعر می گفت و 1100 بیت از ابیات شاهنامه فردوسی را به عربی ترجمه کرده و رمان نویس هم بود. بهبهانی در 1348 به عضویت شورای شعر و موسیقی در آمد. سیمین بهبهانی به بانوی غزل شهرت داشت و به خاطر تسلطی که بر اوزان شعر فارسی داشت و وزن های جدیدی که خود ایجاد کرده بود، مورد استقبال سازندگان آثار موسیقایی قرار گرفت. وی قالب های کهن را در شکل تازه و با مضامین مدرن عرضه می کرد و به دلیل خلاقیت در این امر٬ «نیمای غزل» لقب گرفت. سه تار شکسته٬ جای پا٬ چلچراغ٬ مرمر٬ رستاخیز٬ خطی ز سرعت و از آتش٬ دشت ارژن٬ آن مرد، مرد همراهم٬ کاغذین جامهٔ٬ کولی و نامه و عشق٬ عاشق تر از همیشه بخوان٬ شاعران امروز فرانسه و با قلب خود چه خریدم از جمله آثار این نویسنده و شاعر است.

محمودی بازدید : 53 دوشنبه 27 مرداد 1393 نظرات (0)

تلفن همراه فقط ۳۵ سال دارد. یعنی فقط ۳۵ سال از روزی گذشته که تلفن‌های همراه آنالوگ، وارد بازار شدند و حسابی خودنمایی کردند. اما این پدیده‌ی جوان و سرحال با این‌که هنوز در اول راه است کلی نوه و نتیجه دارد.

نسل آنالوگ، خیلی زود جایش را به نسل دیجیتال داد و دیجیتال‌ها هم زودتر از نسل آنالوگ، جایشان را به تری‌جی‌ها دادند! نسل سوم یا همان تری‌جی، حالا می‌توانستند علاوه بر صدا، تصویر هم انتقال دهند و اگرچه نه خیلی باکیفیت، اما همین هم تحولی بود در این نسل جدید. آن هم با سرعتی باورنکردنی که برای نسل‌های قبلی شبکه‌ی مخابراتی تلفن‌های همراه، بسیار دور از دسترس بود. تری جی‌ها جاده را برای دستگاه‌های هوشمند صاف کردند و مدتی که گذشت همه فهمیدند که: نخیر این هم کافی نیست!

حالا بماند که در کشور ما هنوز پدیده‌ی تری‌جی، جدید است و هنوز کاربرها در حال سر و کله زدن با آن هستند. البته همچنان تری‌جی ما، از استانداردهای تری‌جی در كشورهای پیشرفته‌ی دنیا پایین‌تر است و نتوانسته چنان که باید و شاید کاربران را ذوق‌زده کند. شبکه رایتل (نسل سوم اپراتور همراه) تاکنون این وظیفه را به عهده داشته است و براساس قوانین، ارائه‌ی سرویس‌های تری‌جی تا شهریور ۱۳۹۳، در انحصار این شبکه است.

اگر این‌بار این مهلت تمدید نشود و اپراتورهای دیگر هم‌چون همراه اول و ایرانسل هم بتوانند چنین سرویسی به کاربرانشان ارائه دهند، شاید رقابت باعث شود تا دنیای به خواب رفته‌ی تری‌جی در ایران هم تکانی بخورد. دنیایی که اینترنت را پر از جذابیت می‌کند و سرعت آن را چند برابر. آن‌وقت است که دیگر مادر و پدرها حسابی شاکی می‌شوند از این‌که نوجوان‌ها حتی یک لحظه هم نمی‌خواهند از گوشی‌های همراه مجهز به اینترنت پرسرعتشان دل بکنند!

تعداد صفحات : 15

درباره ما
این وب سایت جهت رفع نیازهای کاربران و دانشجویان دانشگاه جیرفت راه اندازی شده است و هدف ما بر این است که این وب را برای شما دانشجویان عزیز بروز نگه داریم و محیط جذابی را برای شما ایجاد کنیم . ------------------------------- در صورت داشتن هر گونه سوال با مدیریت وب تماس حاصل نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کیفیت وب سایت نگارستان ادب را چگونه ارزیابی میکنید
    دانلود فایل منابع ارشد(رشته زبان و ادبیات فارسی )
                                                        
                                                         

    آمار سایت
  • کل مطالب : 216
  • کل نظرات : 154
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 49
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 57
  • بازدید سال : 2,082
  • بازدید کلی : 77,033
  • کدهای اختصاصی
    فال حافظ

    parsskin go Up