loading...
دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت
حسین مولایی بازدید : 152 پنجشنبه 28 اسفند 1393 نظرات (0)

 

آمد بهار و  برگ گل از  شاخ  بر دمید        بلبل  سرود نغمه  ایّامکم سعید

مبارک  بادت  این سال و  همه سال        همایون بادت  این روز و همه روز

 نوروز همراه کاروان بهار سال کهنه را پشت سر می گزارد، برگ دیگر بر دفتر عمرمان می افزاید. چون عید نوروز در رسد ایرانیان پاک دل ، هموطنان گرانقدر ما به شیوه نیاکان خویش به دیدن دوست می روند و سال نو را به وی شادباش می گویند.
بهار آمد به صحرا و در و دشت      جوانی هم بهاری بود و بگذشت

جشن نوروز بی تردید یکی از جشنهای کهن ایرانی است .همه متون کهن نوروز را به جمشید نسبت داده اند. نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان است. که نخستین روز از نخسین ماه فروردین سال شمسی آنگاه که شب و روز برابر شود آغاز می شود. منابع و ماخذ متعدد در باره نوروز و چگونگی برگزاری مراسم آن در میان مردم ایران زمین وجود دارد که اهم آنها عبارتند از :

 1-       نوروزنامه حکیم عمرخیام نیشابوری
2-       تاریخ ده هزار ساله ایران تالیف عبدالعظیم رضایی
3-       آثارالباقیه عن القرون خالیه ابوریحان بیرونی
4-       شاهنامه حکیم فردوسی

 و ده ها منابع دیگر که اگر به همه آنها اشاره شود مطلب به درازا خواهد کشید روی این اصل به چند نمونه اشاره می شود. در روایت شاهنامه کیومرث اولین پادشاه است

نخستین خدیوی که کشور گشود             سرپادشاهان کیومرث بود


این پادشاه به مردم استفاده از پوشش و خوراک جدید را آموزش داد زیرا پیش از او بصورت کاملا ابتدایی زندگی می کردند. کیومرث پسری بنام سیامک دارد که همین سیامک پسری از خود به یادگار می گذارد که پس از کیومرث جانشین پدربزرگ خود می شود. از دوران هوشنگ جشن ها آغاز می شود و روش زندگانی دگرگون می گردد. کشاورزی و دامداری پدید می آید.

بامرگ هوشنگ فرزند او تهمورث به پادشاهی می رسد پسرتهمورث جمشید پادشاه بعدی است که نوروز در دورا ن او شکل گرفت سلطنت جمشید از ویژگیهای خاصی برخورداراست گروه بندی اجتماعی و تقسیم افراد  به اقشار و طبقا ت مختلفه از برنامه های دیگر جمشید بود.                                                                         

 فردوسی همه طرحها واقدامات انجام گرفته دردوره جمشید را می شمارد تااهمیت پادشاهی اورا درذهن خواننده تثبیت می کند سپس حماسه سرای بزرگ توس تلاش خود را به کارمی گیرد تااهمیت نوروز را بگوید وعظمت انرا دو چندان کند. حکیم عمرخیام در رساله ای بنام نوروزنامه می گوید نوروز از جمله دوازده جشنی است که در تقویم اوستایی پیش از دوره هخامنشی برقرار شده است . در آن زمان در هر ماه یک جشن قائل شده اند .اسامی دوازده ماه همان نامهای امروزی است . برای هر روز از ماه نیز اسم مخصوصی پذیرفته بودند و نامهای دوازده ماه نیز جزو اسامی روز هم بود به همین جهت در هر ماه یک روز بود که اسم روز وهم ماه یکی می شود آن روز روز جشن بود. از میان این دوازده جشن امروز 3 جشن باقی مانده بنام های جشن نوروز و جشن مهرگان و جشن سده .

 هر یک از دوازده ماه ایران باستان دارای 30 روز بود. و سال 360= 30×12 روز بنابراین هر سال شمسی پنج روز کم داشت. برای جبران در آخر هر سال 5 روز دیگر می افرودند تا سال شمسی درست دارای 365 روز باشد. این کبیسه سال را در عربی خمسه مسترقه و در فارسی پنجه دزدیده و بهیزج و در پهلوی وهیزج و اندرگاه نامیده اند.

 جالب تر این که در قدیم 5 روز آخر سال که پنجه دزدیده می گفتند مردم این پنج روز به شادی و نشاط می پرداختند و جشن میگرفتند و مراسم گوناگون پیش از تحویل سال مثل میر نوروزی یا امیر بهاری انجام می دادند . آیین میر نوروزی به اینصورت بوده که شخصی از اهالی را انتخاب می کردند و به او می گفتند میر نوروز یا امیر بهاری و او را به تخت می نشاندند و در واقع فرمانروای موقتی و پنج روزه آن آبادی می شد و می بایست هرچه که می گفت مردم اطاعت کنند. فرمانروایی میرنوروزی بسیار متزلزل و بی دوام بوده و این مفهوم در اشعار شاعران هم آمده از جمله حافظ گوید:

 
سخن در پرده مي‌گويم  چوگل از غنچه‌ بيرون‌ آي          كه بيش از پنج روزي نيست حكم ميرنوروزي

 

در دوره باستان نوروز را با تشریفات خاصی در تخت جمشید برگزار می کردند در این جشن نمایندگان هر قوم و طایفه ای هدایایی با خود می آوردند که مجسمه های آنها بر در و دیوارهای آپادنا حک شده است.که برای پرهیز از اطاله کلام از شرح و بسط آن خود داری می شود.

راجع به مراسم نوروز در کتاب المحاسن والاضداد آمده است که 25 روز پیش از نوروز در صحن سرای پادشاه دوازده ستون از خشت نصب می کردند و روی هر یک از آنها یکی از حبوبات را می کاشتند و اینها را روز ششم فروردین با انواع سرودها و آوازها و بازیها می درویدند. بحث در ریشه کلمه فروردین و برخی مسائل زبانشناسی و تاریخی مربوط بدان در آیین مزدیسنا نشان می دهد که در آغاز فروردین ماه توجه همگان به مسرت خاطرارواح گذشتگان و نیاکان معطوف بوده و شادی جان یا فروهر آنان را در روسوم و تشریفات این جشن می جستند.

درباره جشن نوروز مطالب گفتنی زیاد است و برای احتراز از تطویل کلام به اختصار باید گفت که جشن نوروز یکی از جشنهای بزرگ ملی باستانی است. که از زمانهای بسیار دور در کشور عزیز مان ایران معمول گشته و نشانگر ذوق سرشار و بلندی فکر نیاکان ما می باشد.

 فصل سرما رفت و عیدی آمد و خرم بهاری           وه چه نوروزی چه خوش عطری چه نیکو روزگاری

 

 بهار می رسد آیا بود که در چمنی                      نشسته پای گل و یاسمین تو باشی و من

سابکی بازدید : 54 جمعه 05 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

     همه ساله اردیبهشت هژیر                    نگهبان شده برهش ورای پیر  

 

                                                   اردیبهشت  

نام دومین ماه سال و دومین روز از هر ماه است .این واژه در اوستا اشه وهیشته ASavahista ، و در فارسی میانه ،اشه وهیشت ASavahisatو در فارسی نو(اردی   بهشت)خوانده شده است.

 اشه وهیشته ی اوستایی مرکب از دو کلمه است:اشه به معنی راستی ودرستی ،وهیشته در معنی بهترین راستی و درستی است .اشه وهیشته درجهان مادی نگهبانی از آ تش را بر عهده دارد و در دنیای مینوی مظهر صفت راستی و پاکی اهورامزدا است .آفتاب در این ماه در برج ثور قرار می گیرد و اردیبهشت برابرآن است.

 از بادها،بادجنوب ،از رنگها،سرخ روشن ،از فلزات،مس ،از سنگها الماس و از سیارات،زهره به این ماه منسوب است .از سرزمینهای ایرا نی ،همدان ،هرات ،سیستان و فرغانه با برج ثور نسبت دارد.

 

جشنها: ارد یبهشتگان (3 اردیبهشت )،میان بهار(15 ارد یبهشت )،سروش روز و جشن نیایش(16اردیبهشت)

 روزها: بزرگداشت سعدی (1اردیبهشت)،بزرگداشت فردوسی(25ارد یبهشت)بزرگداشت خیام(28اردیبهشت).

سابکی بازدید : 50 دوشنبه 25 فروردین 1393 نظرات (1)

                        جوان بادبخت تودرفروین              چون درفرودین ماه روی زمین                                                                                                                                                       

فرورد ین                                                                                                                                                                                                          

واژه فروردین درفارسی باستان فرورتینامFarvartinam،درفارسی میا نه (پهلوی) فرورتن farvartcnو در فارسی نو فروردین است .به

باور زردشتیان فرورهای پاکان ازبیستم اسفند به جهان مادی (گیتی)بازمی گرد ند و اگر شرایط ماندن فراهم باشدتا بامدادان نخستین

روز فروردین درمیان گروه خانواده می ما نند.در روایتی دیگر روان پاکان از روز26 اسفند یعنی جشن "اسفندگان "و جشن سوری به

راهنمایی آتش ها یی که بر بامها افروخته است به جمع خانواده می پیوندند و تا روز ششم فرورد ین یعنی"نوروزبزرگ"درکنار می

مانند.فرورد ین ماه مقارن است با قرار گرفتن آفتاب در برج حمل و بدین نام هم خوانده می شود.سرسبزی بستان ها و نوزا یی طبیعت

در ابتدای سال موجب شادی ا نسا نها نیز هست .مردمان در ا ین روزها لباس نو می پوشند و دیدن رمه های گوسفند،گله های

اسب و شتر و گاو را به فال نیک می دارند.این جشن ها تا روز ششم فرورد ین در خا نه ها و میدا نها ادامه دارد.به پندار گذشتگان برج

حمل از برج های آتشی و طبیعت آن گرم و خشک است .از رنگها،سپید به سرخی زننده و قرمز،از فلزها اهن ،از سنگها مرجان قرمز و

سیارات مریخ به این ماه منسوب است.از سرزمین های ا یرا نی،فارس و آذر آباد گان را به این ماه نسبت می دهند.

جشن ها:

نوروز(ازاول تاشش)فرورد ین،سیزده به در(سیزده فرورد ین که روزطبیعت است)،دی به مهر(پا نزده فرورد ین)،سروش

روز(هفده فرورد ین)،فروردگان (نوزده فرورد ین)

روزها:عطار(بیست پنج فرورد ین)

سابکی بازدید : 335 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (1)

سپندارمذ پاسبان تو باد                                              خردجای روشن روان توباد

            

                                                    اسفند

دوازدهمین ماه سال و پنجمین روز از هر ماه است.در اوستا سپنته ارمئیتی Spenta Armaiti درفارسی میانه سپندرSpandrدرفارسی نو،سپندار مذ،

سفندار مذ و گاه به طور مخفف سپندار واسفند خوانده شده است.کلمه،مرکب ازدو جزء وجمعا درمعنی برد باری وفروتنی مقدس یا خرد کامل است.

سپندارمذ ازامشاسپندان مونث ودختر اهورامزداست.

او باید زمین را خرم و آبادان نگه دارد وپیوسته برد بارباشد.در ماه اسفند آفتاب دربرج حوت قرار میگیرد

که ازبرجهای آبی است وطبیعت سرد و تر دارد.از رنگها آبی روشن،از فلزات جیوه،از سنگها پیروزه و زمرد و از سیارات مریخ به این ماه منسوب است.

اسفندرا((ماه نوروز))،((نورز))و((نورزده))هم می نامند.

 

جشن ها:آبسالان(=بهار جشن)(اول اسفند)،اسفندگان(5اسفند)،جشن پایان سال(از26تاپایان اسفند)

 

روزها:بزر گداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس(5اسفند)،روز درختکاری(15اسفند)،زاد روز زرتشت(27 اسفند)،

ملی شدن صنعت نفت(29 اسفند)

 

سابکی بازدید : 179 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (1)

که هرمز دهادت به دین پایگاه                                      و بهمن نگهبان فرخ کلاه 

  

                                                     بهمن

نام یاز دهمین ماه سال و دومین روز از هر ماه است.در اوستا وهومنه Vohumana درفارسی میانه وهومنVahuman و در فارسی نو،وهمن و بهمن است که کلمه ای است ترکیبی از((وهو))به معنی خوب و ((منه)) در معنی منش و جمعا به معنی نیک اندیش ونیک نهاد.

بهمن نخستین آفریده ی اور مزد و از تواناترین و بزر گترین ایزدان در عالم مجردات است.مظهر اندیشه ی نیک و خرد و توانایی خداوند است،عقل و تدبیر انسانها را نیرو میدهد تا آنها را به خداوند نزدیک کند.آموزه های او اندیشه های نیک، گفتار نیک، کردار نیک است. ایزد سروش ازیاریگران اوست و خروس نماینده ی ایزد سروش در جهان مادی است که بامدادان با آواز خویش دیوان را میراند و مردم را به نیایش  میخواند.لباس سفید خاص بهمن است و همه جانداران سودمند پشتیبان اویند،از این رو کشتار آنان در بهمن روز منع شده است. گیاه بهمن ،سفید یا سرخ و زرد که بیخی چون زردک دارد

و در غرب Behenمشتق از بهمن خوانده میشود،به این ایزد منسوب است. در این ماه آفتاب در برج دلو قرار میگیرد که از برجهای بادی با طبیعت گرم و تر است. رنگ سپید و آبی روشن، فلزسرب،سنگ یاقوت کبود و سیاره زحل به این برج منسوب است،سرزمنین های کوفه،پارس،حجاز و مصر هم به این ماه نسبت داده شده است.

 

جشن ها: بهمن گان یا بهمنجنه(2بهمن)،جشن نو سره(5بهمن)، جشن سده (10 بهمن)،میانه زمستان (15بهمن)،جشن باد ورزی(روزباد)(22بهمن)

 

روزها:روز انقلاب اسلامی(22بهمن)

سابکی بازدید : 97 چهارشنبه 07 اسفند 1392 نظرات (0)

دی و اورمزدت خجسته باد                       درهربدی برتوبسته باد

                                        

                                                                           دی

نام دهمین  ماه سال و سه روز از هر ماه بدین شرح:

هشتمین روز(دی به آذر) پانر دهمین روز( دی به مهر) وبیست وسومین روز(دی) خو انده شده است.

در اوستا،دیدر معنی آفریدگار وبه صورت دثوش Dathus یادذو Dadhva صفت اهورا مزداست.این صورت ها از مصدر da در  معنی آفریدن مشتق شده است.

در متن اوستا صفت ثوش(=دی)در معنی دهمین ماه به کاررفته است.شب اول دی ماه دراز ترین شب و چله نام دارد که فردای آن زاد روز مهر است.این شب آداب و مراسم خاصی دارد که در همه ی نقاط ایرانی نشین و همه ی سرزمین های آریایی باشب زنده داری وجشن وشادی برگزار میشود.نامهای محلی این برج غالبا با برف تناسب دارد چنانکه در کردستان ((بفران))یا ((بفرانبار))یا((بفرامبار))در معنی انباربرف نامیده میشود.

در این ماه آفتاب در برج جدی یا بزغاله است که برج خاکی وطبیعت آن سردوخشک است.رنگ آمیخته چون طاووس،و سرزمین مکران بدین برج منسوب است.

 

جشن ها:دیگان یا خرم روز(اول دی)،میلادحضرت مسیح(ع)(24 دسامبر)بازارجشن(5دی)،دیگان دوم (8 دی)،آغازسال 2013میلادی(اول ژانویه)،سیرسوریا جشن گیاهخواری(14 دی)،دیگان سوم یا پیکرتراشی(15 دی)،جشن درفشها(16 دی)،عیدتجلی مسیح(17دی)،دیگان چهارم(23 دی)

 

روزها:زاد روز فردوسی(3 دی)                            

درباره ما
این وب سایت جهت رفع نیازهای کاربران و دانشجویان دانشگاه جیرفت راه اندازی شده است و هدف ما بر این است که این وب را برای شما دانشجویان عزیز بروز نگه داریم و محیط جذابی را برای شما ایجاد کنیم . ------------------------------- در صورت داشتن هر گونه سوال با مدیریت وب تماس حاصل نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کیفیت وب سایت نگارستان ادب را چگونه ارزیابی میکنید
    دانلود فایل منابع ارشد(رشته زبان و ادبیات فارسی )
                                                        
                                                         

    آمار سایت
  • کل مطالب : 216
  • کل نظرات : 154
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 49
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 55
  • بازدید سال : 2,080
  • بازدید کلی : 77,031
  • کدهای اختصاصی
    فال حافظ

    parsskin go Up