loading...
دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت
محمودی بازدید : 426 پنجشنبه 26 شهریور 1394 نظرات (0)

۲۷ شهریور،روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار گرامي باد به همين مناسبت بخشي از زندگينامه استاد شهريار را با هم ميخوانيم.
زندگي نامه استاد شهـريار 
( بخشي ازاين متن در زمان حيات استاد، نگاشته شده است )
اصولاً شرح حال و خاطرات زندگي شهـريار در خلال اشعـارش خوانده مي شود و هـر نوع تـفسير و تعـبـيـري كـه در آن اشعـار بـشود به افسانه زندگي او نزديك است و حقـيـقـتاً حيف است كه آن خاطرات از پـرده رؤيا و افسانه خارج شود.

 استاد شهریار,روز شعر و ادب پارسی,زندگي نامه استاد شهـريار

 گو اينكه اگـر شأن نزول و عـلت پـيـدايش هـر يك از اشعـار شهـريار نوشـته شود در نظر خيلي از مردم ارزش هـر قـطعـه شايد ده برابر بالا برود، ولي با وجود اين  دلالت شعـر را نـبايد محـدود كرد.
شهـريار يك عشق اولي آتـشين دارد كه خود آن را عشق مجاز ناميده. در اين كوره است كه شهـريار گـداخـته و تصـفيه مي شود. غالـب غـزل هـاي سوزناك او، كه به ذائـقـه عـمـوم خوش آيـنـد است، يادگـار اين دوره است. اين عـشـق مـجاز اسـت كـه در قـصـيـده ( زفاف شاعر ) كـه شب عـروسي معـشوقه هـم هـست، با يك قوس صعـودي اوج گـرفـتـه، به عـشق عـرفاني و الهـي تـبديل مي شود. ولي به قـول خودش مـدتي اين عـشق مجاز به حال سكـرات بوده و حسن طبـيـعـت هـم مـدتهـا به هـمان صورت اولي براي او تجـلي كرده و شهـريار هـم با زبان اولي با او صحـبت كرده است.

محمودی بازدید : 286 چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
اگر به پاس نوشتن یک کتاب تحسین‌برانگیز، ۲۰۰ هزار دلار جایزه‌ی نقدی می‌گرفتید، آیا باز هم به نویسندگی ادامه می‌دادید؟

 یکی از شیوه‌های معرفی کتاب‌های برجسته و تقدیر از نویسندگان خلاق در سراسر دنیا، اعطای جوایز ادبی است که برخی از آنها علاوه‌بر اعتباری که به چهره‌های ادبی می‌دهند و پله‌ی ترقی و شهرت نویسنده در عرصه‌ی جهانی می‌شوند، منفعت مالی قابل توجهی را نیز نصیب خالق اثر می‌کنند که واقعا نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن گذشت.

ارزش نقدی برخی جوایز ادبی آنچنان قابل توجه است که مابقی عمر نویسنده و خانواده‌ی او را تضمین می‌کند و این خود می‌تواند مرهمی بر دغدغه‌های فکری نویسنده شده و او را در خلق دیگر آثار برجسته و ماندگار کمک کند.

در ذیل نگاهی می‌اندازیم به گران‌قیمت‌ترین جوایز ادبی دنیا که هر انسانی را برای نویسنده شدن تشویق می‌کند؛

** جایزه‌ی نوبل ادبیات

جایزه‌ی نوبل ادبیات که می‌توان آن را معتبرترین جایزه‌ی ادبی دنیا معرفی کرد، هر ساله مبلغی معادل یک میلیون و ۱۴۲ هزار دلار را به برنده‌ی خود اعطا می‌کند. سالانه پنج جایزه‌ی نوبل در بخش‌های مختلف و به ارزش کلی ۱۰ میلیون کرون به شخصیت‌های برجسته جوامع بین‌المللی اهداء می‌شود، اما این مبلغ در سال جاری میلادی به هشت میلیون کرون کاهش پیدا کرد. امسال آکادمی نوبل که مقر آن در کشور سوئد است، «توماس ترنس ترومر»،نویسنده‌ی سوئدی را شایسته‌ی دریافت نوبل ادبیات دانست .

محمودی بازدید : 166 یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 نظرات (1)

رباعیات خیام,زندگی نامه خیام,بزرگداشت خیام

حکیم عمر خیام

 

روز بزرگداشت حکیم عمر خیام

28 اردیبهشت ماه بزرگداشت حکیم عمر خیام ,همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگداشت حکیم عمر خیام گرامی داشته می شود .

 

ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام در سال ۳۲۹ ه.ق در نیشابور دیده به جهان گشود.

 

حکیم عمر خیام وی پس از طی تحصیلات در حوزه ای مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد . حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند و وی را در صدر نشاند .

محمودی بازدید : 676 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

فردوسی,اشعار فردوسی,شعر فردوسی,فردوسی طوسی,بزرگداشت فردوسی

روز بزرگداشت فردوسی

 

روز بزرگداشت فردوسی

در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است.[هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاهها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.

 

خلاصه ای از شرح زندگی نامه حكيم ابوالقاسم فردوسی

استاد بزرگ بي بديل ، حكيم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسي، حماسه سراي بزرگ ايران و يكي از شاعران مشهور عالم و ستاره در خشنده آسمان ادب فارسي و از مفاخر نامبردار ملت ايرانست كه به علت همين عظمت مقام و مرتبت، سرگذش مانند ديگر بزرگان دنياي قديم با افسانه و روايات مختلف در آميخته است.

 

مولد او قريه باژ از راء ناحيه طابران (يا: طبران) طوس بود، يعني همانجا كه امروز آرامگاه اوست، فردوسی در آن دِه در حدود سال 329 – 330 هجري، در خانواده اي از طبقه دهقانان چشم به جهان هستي گشود.

 

چنان كه مي دانيم "دهقانان" يك طبقه از مالكان بودند كه در دوره ي ساسانيان (و چهار پنج قرن اول از عهد اسلامي) در ايران زندگي مي كردند و يكي از طبقات اجتماعي فاصل ميان طبقه كشاورزان و اشراف درجه اول را تشكيل مي دادند و صاحب نوعي "اشرافيت ارضي" بودند.

reza بازدید : 187 چهارشنبه 02 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

دل خوشم با غزلی تازه، همینم کافی است

 

تو مرا باز رساندی به یقینم، کافیست

 

 

 

قانعم، بیشتر از این چه بخواهم از تو

 

گاه گاهی که کنارت بنشینم، کافیست

 

 

 

گله ای نیست، من و فاصله ها همزادیم

 

گاهی از دور تو را خوب ببینم، کافیست

 

 

 

من همین قدر که با حال و هوایت-گهگاه-

 

برگی از باغچه ی شعر بچینم، کافیست

 

 

 

فکر کردن به تو یعنی غزلی شورانگیز

 

که همین شوق مرا، خوبترینم! کافیست

محمودی بازدید : 101 جمعه 29 اسفند 1393 نظرات (0)

نـوروز، جشن شکوهمـند ایران باستان، گــویای پیـشینه ی تابناک میهن ما و جلوه ای مهم از فرهنگ غنی قـوم ایران است.

نوروز که قرن های دراز است بر همه جشن های جهان فخر می فروشد، از آن روسـت که یک قــرارداد مصنـوعی اجتماعـی و یا یک جشن تحمیلی سیاسی نیست. جشن جهان اســت و روز شادمانـی زمین، آسمان، آفتاب، جــوشِ شگفتـنـی ها و شـور زدن ها و سـرشـار از هیجان هر آغاز.نوروز گذشت زمان و دگرگونی های دوران را شاهد بوده و پیوسته با آمد و رفت الهام بخش خود پایان فصلی دیگر را به ساکنـان این سرزمین کهنسال اعلام کرده است. نوروز، تجدید خاطــره بـزرگـــی است. خاطره خویشاوندی انسان با طبیعت. گذشت سال هــای دراز نه تنها از شکوهمندی سنّتهای نوروزی نکاسته بلکه روشنگر این واقعیت بوده که بزرگ داشت نوروز و گرامی داشتن  سنتهای آن با احساس و اندیشه ایرانی، پیوند ناگسستنی یافته است...

نوروزتاریخچه ی کامل نوروز:

 در آثار پیشینیان آمده است که این جشن را نخست جمشید برپا کرد. گویند در این روز جمشید بـه جنگ دیوان رفت و آنان را فرمانبردار خویش ساخت. جمشید در این روز بر تختی نشست کـه دیوان آن را می بردند و با آن به یک روز راه از دماوند به بابـل رسید. مردم در تعجب شدند و آن روز را جشن گرفتند. پس از جمشید شاه سال به سال براهمیت و فراگیری نوروز افزوده شد.

در زمان هخامنشیان و ساسانیان، نوروز بعنوان سنتی فراگیر و بسیار باشکوه چه در دربار شاهان و چه در خانه های مردم عامه (نه فقط زرتشتیان) اجرا می شده است. 

 طبیعت پس از گذران ِدوره ای سرد و بی محصول، با آغاز بهار زنده شده و در واقع آفریده می شود. انسان نیز باید بعنوان یکی از مخلوقین ِالهی سعی کند همراه طبیعت به رستاخیز برخیزد.

ماه فروردین را ماهِ فَروَهَرها یا فَروَشی ها می نامند و آن عید اموات است. در این ماه بدلیل رستاخیز (نو شدن ِموقت دنیا) پرده ی میان زندگان و مردگان به کناری رفته و ارواح ِنیک ِدر گذشتگان به ملاقات ِزندگان می شتابند. رسم معروف قاشق زنی، نیز از همین اعتقاد نشأت می گیرد. ارواح ِنیک بصورت افرادی که رویشان پوشیده است به پشت در خانه های زنده ها آمده و زنده ها نیز به آنان به رسم یادبود و برکت هدیه ای می دهند. و نیز تمیز کردن خانه ها و روشن کردن چراغها و شمعها در زمان تحویل سال برای رضایت خاطر و هدایتِ فروهر هاست.

در روز ابتدای فروردین، که بنام ِپاک و برکت دهنده ی اهورامزدا (خدای پاک) مزین شده است، خورشید وارد برج حَمَل شده و جهان از نو آفریده می شود.

ایرانیان کهن برای استقبال از سبزی ِبهاران، 25 روز مانده به فروردین بر 12 ستون ِخشتی یا سنگی سبزه می کاشتند. (12 ستون ، اشاره به اعتقاد کهن ِقرار گرفتن ِجهان بر روی 12 ستون)

ششمین روز فروردین که بنا به نظرات بسیاری محققان و موبدان زرتشتی، سالروز تولد زرتشت اسپنتمان است، به نوروز بزرگ معروف است. (آورده اند که در بامداد ِآن روز به کوه ِبوشنج شخص ِخاموشی که دسته ای از گیاهان خوشبو در دست دارد ساعتی نمایان است، سپس پنهان می شود و تا سال ِدیگر در همین هنگام دیگر نمایان نمی گردد. 

حسین مولایی بازدید : 152 پنجشنبه 28 اسفند 1393 نظرات (0)

 

آمد بهار و  برگ گل از  شاخ  بر دمید        بلبل  سرود نغمه  ایّامکم سعید

مبارک  بادت  این سال و  همه سال        همایون بادت  این روز و همه روز

 نوروز همراه کاروان بهار سال کهنه را پشت سر می گزارد، برگ دیگر بر دفتر عمرمان می افزاید. چون عید نوروز در رسد ایرانیان پاک دل ، هموطنان گرانقدر ما به شیوه نیاکان خویش به دیدن دوست می روند و سال نو را به وی شادباش می گویند.
بهار آمد به صحرا و در و دشت      جوانی هم بهاری بود و بگذشت

جشن نوروز بی تردید یکی از جشنهای کهن ایرانی است .همه متون کهن نوروز را به جمشید نسبت داده اند. نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان است. که نخستین روز از نخسین ماه فروردین سال شمسی آنگاه که شب و روز برابر شود آغاز می شود. منابع و ماخذ متعدد در باره نوروز و چگونگی برگزاری مراسم آن در میان مردم ایران زمین وجود دارد که اهم آنها عبارتند از :

 1-       نوروزنامه حکیم عمرخیام نیشابوری
2-       تاریخ ده هزار ساله ایران تالیف عبدالعظیم رضایی
3-       آثارالباقیه عن القرون خالیه ابوریحان بیرونی
4-       شاهنامه حکیم فردوسی

 و ده ها منابع دیگر که اگر به همه آنها اشاره شود مطلب به درازا خواهد کشید روی این اصل به چند نمونه اشاره می شود. در روایت شاهنامه کیومرث اولین پادشاه است

نخستین خدیوی که کشور گشود             سرپادشاهان کیومرث بود


این پادشاه به مردم استفاده از پوشش و خوراک جدید را آموزش داد زیرا پیش از او بصورت کاملا ابتدایی زندگی می کردند. کیومرث پسری بنام سیامک دارد که همین سیامک پسری از خود به یادگار می گذارد که پس از کیومرث جانشین پدربزرگ خود می شود. از دوران هوشنگ جشن ها آغاز می شود و روش زندگانی دگرگون می گردد. کشاورزی و دامداری پدید می آید.

بامرگ هوشنگ فرزند او تهمورث به پادشاهی می رسد پسرتهمورث جمشید پادشاه بعدی است که نوروز در دورا ن او شکل گرفت سلطنت جمشید از ویژگیهای خاصی برخورداراست گروه بندی اجتماعی و تقسیم افراد  به اقشار و طبقا ت مختلفه از برنامه های دیگر جمشید بود.                                                                         

 فردوسی همه طرحها واقدامات انجام گرفته دردوره جمشید را می شمارد تااهمیت پادشاهی اورا درذهن خواننده تثبیت می کند سپس حماسه سرای بزرگ توس تلاش خود را به کارمی گیرد تااهمیت نوروز را بگوید وعظمت انرا دو چندان کند. حکیم عمرخیام در رساله ای بنام نوروزنامه می گوید نوروز از جمله دوازده جشنی است که در تقویم اوستایی پیش از دوره هخامنشی برقرار شده است . در آن زمان در هر ماه یک جشن قائل شده اند .اسامی دوازده ماه همان نامهای امروزی است . برای هر روز از ماه نیز اسم مخصوصی پذیرفته بودند و نامهای دوازده ماه نیز جزو اسامی روز هم بود به همین جهت در هر ماه یک روز بود که اسم روز وهم ماه یکی می شود آن روز روز جشن بود. از میان این دوازده جشن امروز 3 جشن باقی مانده بنام های جشن نوروز و جشن مهرگان و جشن سده .

 هر یک از دوازده ماه ایران باستان دارای 30 روز بود. و سال 360= 30×12 روز بنابراین هر سال شمسی پنج روز کم داشت. برای جبران در آخر هر سال 5 روز دیگر می افرودند تا سال شمسی درست دارای 365 روز باشد. این کبیسه سال را در عربی خمسه مسترقه و در فارسی پنجه دزدیده و بهیزج و در پهلوی وهیزج و اندرگاه نامیده اند.

 جالب تر این که در قدیم 5 روز آخر سال که پنجه دزدیده می گفتند مردم این پنج روز به شادی و نشاط می پرداختند و جشن میگرفتند و مراسم گوناگون پیش از تحویل سال مثل میر نوروزی یا امیر بهاری انجام می دادند . آیین میر نوروزی به اینصورت بوده که شخصی از اهالی را انتخاب می کردند و به او می گفتند میر نوروز یا امیر بهاری و او را به تخت می نشاندند و در واقع فرمانروای موقتی و پنج روزه آن آبادی می شد و می بایست هرچه که می گفت مردم اطاعت کنند. فرمانروایی میرنوروزی بسیار متزلزل و بی دوام بوده و این مفهوم در اشعار شاعران هم آمده از جمله حافظ گوید:

 
سخن در پرده مي‌گويم  چوگل از غنچه‌ بيرون‌ آي          كه بيش از پنج روزي نيست حكم ميرنوروزي

 

در دوره باستان نوروز را با تشریفات خاصی در تخت جمشید برگزار می کردند در این جشن نمایندگان هر قوم و طایفه ای هدایایی با خود می آوردند که مجسمه های آنها بر در و دیوارهای آپادنا حک شده است.که برای پرهیز از اطاله کلام از شرح و بسط آن خود داری می شود.

راجع به مراسم نوروز در کتاب المحاسن والاضداد آمده است که 25 روز پیش از نوروز در صحن سرای پادشاه دوازده ستون از خشت نصب می کردند و روی هر یک از آنها یکی از حبوبات را می کاشتند و اینها را روز ششم فروردین با انواع سرودها و آوازها و بازیها می درویدند. بحث در ریشه کلمه فروردین و برخی مسائل زبانشناسی و تاریخی مربوط بدان در آیین مزدیسنا نشان می دهد که در آغاز فروردین ماه توجه همگان به مسرت خاطرارواح گذشتگان و نیاکان معطوف بوده و شادی جان یا فروهر آنان را در روسوم و تشریفات این جشن می جستند.

درباره جشن نوروز مطالب گفتنی زیاد است و برای احتراز از تطویل کلام به اختصار باید گفت که جشن نوروز یکی از جشنهای بزرگ ملی باستانی است. که از زمانهای بسیار دور در کشور عزیز مان ایران معمول گشته و نشانگر ذوق سرشار و بلندی فکر نیاکان ما می باشد.

 فصل سرما رفت و عیدی آمد و خرم بهاری           وه چه نوروزی چه خوش عطری چه نیکو روزگاری

 

 بهار می رسد آیا بود که در چمنی                      نشسته پای گل و یاسمین تو باشی و من

fatemeh بازدید : 96 چهارشنبه 27 اسفند 1393 نظرات (0)

اسفند امسال هم دود شد....و منو واژه هایم سالی دیگر را سپری کردیم ....غمگین تر از آنم ک درباره سالی نو بنویسم ....نمیدانم از کجا شروع کنم این پایان تلخ را....میدانی !!!!! تنهاتر از آنم که کسی بخواهد نوشته هایم را بخواند...دیگر چه رسد به نانوشته ها!!!..مانده ام زیر آوار تنهاییم ...زمستان امسال حسابی ریخته به روی کلافگی هایم ...نمیدانم که میتوانم از آوار خودم خلاص شوم یا نه ...میشنوی ...؟ بوی نو شدن می آید ....بوی بهار ....بوی تحویل سال ....اما این را بدان !!!! تحویل نمیگیرم ....سالی ک بخواهد بدون حضور تو تحویل شود....من پارسال های زیادی را به یاد ندارم ...امسال هم مثل پارسال بدون تو ...

تمام شد...نه‌ بهتر بگویم حرام شد....نمیدانم ....اگر سهمی از فردا داشتم که هیچ…

 

اما اگر فردا سهم من نبود…

 

عاشقانه های مرابخوان.... نشد که برای هم باشیم... نمیدانم قسمت ما نبود ...یا ماسهم قسمت نبودیم... میدانی .... دلم که هوای بودنت را میکند... می آیم و اینجــــــا....برای تو...! می نویسم که تو بخوانى... اما حیف !

 

همه عاشقانه هاى مرا می خوانند... و یاد عشق خودشان می افتند !

 

ولی.... تو… حتى نگاه هم نمی کنى... راستی ...امسال...! درخانه تکانی قلبم...‎

خاطراتت را تک به تک مرورمیکنم…. ‎

خاکشان را میزدایم…. ‎

 

میدانی که...

خاطراتت با ارزش ترین های زندگیم هستند‎...

تنها چیزی که ازعشق... ازتو ...!!! ازروزهای خوب باهم بودنمان ‎… ‎برایم باقی مانده است‎‎... راستی...

دلم برایت تنگ شده است... چشمهایم را ببین که هوایت دیوانه شان کرده…

 

در این روزهای تکراری... هر شب که چشم می‌‌گذارم...

یکی از روزهایم گم می‌شود... در حسرت نبود تو...با گم شدن در این روزها... نمی دانم که به عمرم اضافه میشود... یا از عمرم کم میشود... امسال هم بی تو گذشت و دلم پیرتر شده... خـــســته ام از این عــــیدای تکـــــراری.... از دور بودنت ...

از این سالیان سال...

از این جشن‌های بدون تو!

از آرزو‌هایی‌ که برایت داشتم...

از آرزو‌هایی‌ که برایت دارم...

از آرزو‌هایی‌ که پشت دستم را داغ کرده‌ام و دیگر نخواهم داشت... خـــســته ام...

از بسکه تو عید و موقع سال تحویل آرزو کردم... و دیگران بهش رسیدن... خـــســته ام از این عــــیدای تکـــــراری....

محمودی بازدید : 200 دوشنبه 18 اسفند 1393 نظرات (0)

رمان «اولین تماس تلفنی از بهشت» نوشته میچ آلبوم با ترجمه شیرین معتمدی به چاپ رسید .

 

یادداشت پشت جلد کتاب: «صداها... صدایی که دیگر نمی‌شنویم، عزیز از دست‌رفته‌ای که سخت دلتنگش هستیم و به ناگاه زنگ تلفن و صدای او! میچ آلبوم در آخرین کتابش «اولین تماس تلفنی از بهشت» درباره تماس‌های شگفت‌انگیزی می‌نویسد از دنیای مردگان در شهر کوچکی به نام کلدواتر، بهت و باور مردم در این اتفاق و روایت موازی داستان سالیوان‌ هاردینگ و شک و کنکاش او در یافتن منشأ این صداها. در این کتاب با سالیوان همراه می‌شویم برای پاسخ سوالی که شاید همیشه همراه بشر بوده و هست، زندگی دنیای دیگر، و می‌دانیم همیشه صدایی هست. ما صدا می‌زنیم و او جواب می‌دهد.»

 

«اولین تماس تلفنی از بهشت» در 356 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 17 هزار و 500 تومان در انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.

مجموعه داستان «عکس‌های فوری» نوشته سهیلا بسکی با داستان‌های کوتاهی همچون پیشکار، تاجر شیرازی، آیینه، راهنمای دفتر املاک، قاضی، گربه، بازار تهران، خیابان‌های منوچهری، لاله‌زار، تاکسی تلفنی، باجه بلیت‌فروشی، گورستان بهشت زهرا، منجیل، زواره و جاده تهران -رشت همراه است.

 

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «آن‌چه می‌خوانید مجموعه‌ای از تصاویر تک‌چهره‌هاست که در کادری در یک لحظه و در یک زمینه ثابت شده‌اند! گاهی هم تصویرهای جمعی است با چهر‌هایی که دیگر نیستند، در حاصل جمع ناپدیده شده‌اند؛ و گاه نیز فقط طبیعت و منظره است، در یک لحظه، که چهره انسانی هم در آن جزیی از زمینه،‌ از طبیعت است.»

«عکس‌های فوری» در 135 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان در انتشارات ققنوس منتشر شده است.

محمودی بازدید : 169 شنبه 16 اسفند 1393 نظرات (0)

1425453591471_22.jpeg

«مل پیت» نویسنده مطرح انگلیسی که در حوزه ادبیات کودک فعالیت داشت، در سن 67 سالگی درگذشت.

 

مل پیت برنده جایزه «گاردین» و مدال «کارنگی» سال 2005 بود.

 

او که یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان کشورش به حساب می‌آید‌، سال 2009 جایزه ادبیات‌ داستانی کودکان «گاردین» را با «افشاسازی» از آن خود کرد. پیت در سن 40 سالگی پس از آشنایی با همسرش نویسندگی را شروع کرد. او و همسرش مدت‌ها به نگارش داستان‌های کودکانه مشغول بودند اما موفقیتی کسب نمی‌کردند، تا این که «دروازه‌بان» اولین قسمت رمان‌های سه‌گانه «موردستون» او خلق شد.

 

«گاردین» از جمله رسانه‌هایی بود که به استعداد او در نویسندگی توجه کرد. این نویسنده همچنین کسب جایزه بهترین کتاب سال بریتانیا را در کارنامه حرفه‌ای خود داشت.

 

به گزارش گاردین‌، نویسندگان انگلیسی همچون «جان گرین» نویسنده رمان «بخت پریشان» و «مارکوس سجویک» در پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی یاد پیت را گرامی داشته و او را «یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کودک و نوجوان انگلیس» دانسته‌اند.

fatemeh بازدید : 135 پنجشنبه 14 اسفند 1393 نظرات (0)

ﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮﺩﮎ ﯾﺘﯿﻢ ﺑﻪ ﺩﻭﺳﺘﺶ :

ﻋﻠﯽ ﺳﻼﻡ، ﻓﺮﺩﺍ ﺩﯾﮕﻪ ﻫﯿﭽﻮﻗﺖ ﻧﻤﯽ ﺑﯿﻨﻤﺖ ...

ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺭﻭ ﻣﯿﻨﻮﯾﺴﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﻻﯼ ﺣﯿﺎﻁ ﻣﯿﻨﺪﺍﺯﻡ ﺧﻮﻧﺘﻮﻥ ...

ﻓﺮﺩﺍ ﺑﺨﻮﻥ ...

ﺍﻣﺸﺐ ﺧﯿﻠﯽ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ...

ﻗﺮﺍﺭﻩ ﺑﻌﺪ ﺷﺎﻡ ﻣﻦ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺮﮐﻮﭼﮑﻢ ﺑﺎ ﻣﺎﻣﺎﻥ ﻭﺍﺳﻪ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺮﯾﻢ ﭘﯿﺶ ﺑﺎﺑﺍ …

ﺧﻮﺩﺕ ﻫﻢ ﻣﯿﺪﻭﻧﯽ ﺑﺎﺑﺎﻡ ﺩﻭ ﺳﺎله ﺭﻓﺘﻪ ﭘﯿﺶ ﺧﺪﺍ ...

ﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﯿﮕﻪ ﻣﺎ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﮐﺴﯽ ﺭﻭ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ …

ﺭﺍﺳﺖ ﻣﯿﮕﻪ .. ﺍﺯ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﺎﺑﺎ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺻﻼ ﮐﺴﯽ ﻃﺮﻑ ﺧﻮﻧﻪ ﻣﺎ ﻧﻤﯿﺎﺩ ..ﻓﻘﻂ ﺑﻌﻀﯽ ﻭﻗﺘﻬﺎ ﯾﻪ ﺁﻗﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺎﺷﯿﻦﻣﯿﺎﺩ ﻭ

ﺑﺮﺍﻣﻮﻥ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﻣﯿﺎﺭﻩ …

ﻋﻠﯽ ﻣﺎﻣﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ اونجاﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﺮﯾﻢ ﮐﻠﯽ ﺧﻮﺭﺍﮐﯽ ﺧﻮﺷﻤﺰﻩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭ ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻢ

ﻫﺮﭼﯽ ﺩﻟﻤﻮﻥ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺨﻮﺭﯾﻢ ...

ﺗﺎﺯﻩ اونجا ﺩﯾﮕﻪ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻧﻤﯿﺮﯾﻢ ﻭﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ ...

اونجا ﺧﻮﺍﻫﺮﻡ ﺩﯾﮕﻪ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎ ﻋﺮﻭﺳﮏ ﭘﺎﺭﭼﻪ ﺍﯼ ﺑﺎﺯﯼ ﮐﻨﻪ ...

ﮐﻠﯽ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﺑﺎﺯﯼ اونجا ﻫﺴﺖ ... اونجا ﺩﯾﮕﻪ ﻣﺜﻞ ﺧﻮﻧﻪ ﻣﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ

ﺗﺎﺑﺴﺘﻮﻥ ﮔﺮﻡ ﺑﺎﺷﻪ ﻭ ﺯﻣﺴﺘﻮﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺳﺮﻣﺎ ﺗﺎ ﺻﺒﺢ ﺑﻠﺮﺯﯾﻢ ...ﻣﺎﻣﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﻮﺍﺵ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺧﻮﺑﻪ ... ﺷﺒﻬﺎ ﺭﺍﺣﺖ

ﻣﯿﺘﻮﻧﯿﻢ ﺑﺨﻮﺍﺑﯿﻢ ...

حسین مولایی بازدید : 95 پنجشنبه 07 اسفند 1393 نظرات (0)

 

در راستای آموزش مبانی داستان نویسی ، به مواردی همچون :الفبای قصه نویسی ،ویژگیهای یک قصه مناسب ، وموضوعات داستانها پرداختیم . امروز و در دنباله بررسی این موارد به مقوله ویژگیهای یک نثر داستانی مناسب می پردازیم .
-- ویژگیهای یك نثر خوب و مناسب داستانی
1 - انتخاب صحیح و دقیق كلمات:
در ادبیات تنها وسیله انتقال فكر واحساس كلمات هستند. نویسنده اگر شخصی مسلط بر زبان شد، در به كار گیری هر كلمه، تركیب، تعبیر، تشبیه، حرف اضافه وحتی هر علامت نگارشی در متن خود منظور خاصی خواهد داشت. او به وسیله هر یك از این انتخابها می خواهد فكر و احساس یا تصویر خاصی را به خواننده اثرش منتقل كند.
به تعبیر پیش كسوتها هر كلمه، بار عاطفی و احساسی خاصی دارد. به همین خاطر برای بیان هر حس تنها یك كلمه یا تعبیر وجود دارد و نویسنده باید همان را به كار بگیرد، نه كلمات مترادف آن را، تا بتواند حس مورد نظر را به خواننده منتقل کند.

محمودی بازدید : 173 شنبه 02 اسفند 1393 نظرات (0)
گذری بر تاریخچه جشن سپندارمذگان یا جشن زن ایرانی
 
طبق سالنامه زرتشتى، روز پنجم از ماه اسفند که روز اسفند نام دارد و بنابر تقويم امروزى، ۲۹ بهمن ماه، روز سپاسدارى از جايگاه زنان و مادران است كه مظهر مهر و پاكى و فروتنى هستند. اين جشن مربوط به امشاسپند۱ سپندارمذ۲ است كه حامى زنان درستكار و پارسا است. از اين رو ماه اسفند و به خصوص اين روز (سپندارمذ) جشن زنان بوده و در اين روز مردان به زنان هديه مى دادند. اين روز متعلق به سپندارمذ يا سپنته آرمئيتى است و چون نام روز و نام ماه با هم موافق مى شوند، جشن مى گيرند. اين فرشته در عالم مينوى نماد عشق، محبت، تواضع، بردبارى، جانبازى و فداكارى است و در جهان مادى پاسبان و حامى زنان نيك و پارسا است و تمام خوشى هاى روى زمين در دست اوست. اين فرشته گذشته از پاسبانى زنان پارسا نگهبان و حامى زمين هم است. اين جشن را به دليل نزديكى كشت و كار و فصل بهار به نام «برزگران» نيز مى گويند. در آيين زرتشت، به دليل برخى ويژگى هاى مشترك زمين با زن همچون آفرينندگى و زايندگى، اين روز به نام«زن و زمين» نام گرفته است.
محمودی بازدید : 286 پنجشنبه 30 بهمن 1393 نظرات (0)

فال قهوه به معنای خواندن و تفسیر نشانه های بازمانده قهوه در فنجان، ریشه در هنر تفسیر تفاله چای در چین باستان دارد. چای که در اصل نوشیدنی راهبان بود، در فنجانهایی زنگوله شکل نوشیده میشد .

قبل از اینکه فال چای در میان این راهبان مرسوم شود، آنها با بررسی نقوش ایجاد شده در قسمت داخلی زنگوله های معبد به پیش بینی اینده میپرداختند و بعدها فرم زنگوله را برای فنجانهای بدون دسته چای خوری به کار بردند.

این شیوه پیشگویی بعدها در نزد اعراب و با استفاده از تفاله قهوه مرسوم شد. دانه قهوه برای اولین بار توسط اعراب و در حدود سال ۶۰۰ میلادی کشف شد و کاشتن و نوشیدن آن تا صدها سال جزو اسرار این قوم بود.

اعراب در ابتدا قهوه را بدون برشته کردن و به صورت سبز دم میکردند که یک نوشیدنی رقیق مانند چای از آن حاصل میشد. در اواخر قرن ۱۳ میلادی آنها ابتدا قهوه را بو داده، آسیاب میکردند و سپس دم کرده آنرا مینوشیدند.

مرکز کشت قهوه در یمن بود و کم کم استفاده از آن در سراسر شبه جزیره عربستان رواج یافت و بعدها توسط حکام عثمانی به ترکیه رسید. اولین قهوه خانه جهان به نام کیواهان Kiva Han، در سال ۱۴۷۵ در قسطنطنیه تاسیس شد.

samsaldiny بازدید : 142 سه شنبه 16 دی 1393 نظرات (0)

من به یک نمره ناقابل ده خشنودم

و به لیسانس قناعت دارم

من نمیخندم اگر دوست من می افتد

من در این دانشگاه در سراشیب کسالت هستم

خوب میدانم کی استاد کوئیز میگیرد

اتوبوس کی می اید

خوب میدانم برگه حذف کجاست

هر کجا هستم باشم

تریا.نقلیه و دانشگاه از ان من است

چه اهمیت دارد و گاه میروید خار بی نظمی ها

رخت ها را بکنیم پی ورزش برویم

توپ   در یک قدمی است

و نگوییم که افتادن مفهوم بدی است

و نخوانیم کتابی که در ان فرمول نیست

و بدانیم اگر سلف نبود همگی میمردیم

وبدانیم اگر جزوه استاد نبود همه می افتادیم

و بدانیم اگد نقلیه نبود همگی می مانیم

و نترسیم از حذف و بدانیم اگر حذف نبود می ماندیم

و نپرسیم کجاییم و چکاری داریم

ونپرسیم که در قیمه چرا گوشت نیست

اگر هست چرا یخ زده است

بد نگوییم به استاد اگر نمره تک اوردیم

کار ما نیست شناسایی مسئول غذا

کار ما شاید این است که در حسرت یک

صندلی خالی پیوسته شناور باشیم

تعداد صفحات : 15

درباره ما
این وب سایت جهت رفع نیازهای کاربران و دانشجویان دانشگاه جیرفت راه اندازی شده است و هدف ما بر این است که این وب را برای شما دانشجویان عزیز بروز نگه داریم و محیط جذابی را برای شما ایجاد کنیم . ------------------------------- در صورت داشتن هر گونه سوال با مدیریت وب تماس حاصل نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کیفیت وب سایت نگارستان ادب را چگونه ارزیابی میکنید
    دانلود فایل منابع ارشد(رشته زبان و ادبیات فارسی )
                                                        
                                                         

    آمار سایت
  • کل مطالب : 216
  • کل نظرات : 154
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 49
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 73
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 73
  • بازدید سال : 2,098
  • بازدید کلی : 77,049
  • کدهای اختصاصی
    فال حافظ

    parsskin go Up