loading...
دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جیرفت
حسین مولایی بازدید : 70 شنبه 10 خرداد 1393 نظرات (1)

خالقان بسياري از اختراعات بشري، اساسا نه مخترع بودند و نه نيت آن را داشتند؛ آنها گمان نمي کردند که يک تصادف ساده تا اين حد در حيات انسان ها منشا اثر شود.
از چوب کبريت گرفته تا چيپس سيب زميني و مايکروفر، خيلي از اين اختراع هاي تصادفي، بعضا ساده و برخي ديگر پيچيده تر، بعدها نقش موثري را در زندگي بشر بازي کردند. کارشناسان مي گويند بين 30 تا 50 درصد اکتشاف ها و اختراعات علمي، از راه خطا و تصادفي حاصل مي شوند.

چند کشف برتر تصادفي جهان در دو قرن گذشته را بشناسيد:

چوب کبريت

جان والکر دانشمند انگليسي در سال 1826 چوب کبريت را در آزمايشگاهش به طور تصادفي اختراع کرد. او موادي شيميايي را روي چوب پهن کرده بود تا خشک شود اما وقتي خواست بقاياي آن را از روي چوب بزدايد، چوب آتش گرفت و اين ايده اختراع کبريت به شکل امروزي آن را به ذهن دانشمند انگليسي انداخت. هرچند کبريتي که والکر شروع به ساخت آن کرد از چوب نبود بلکه ماده اوليه آن را ماده اي مقوايي تشکيل مي داد.

آنيلين (رنگ بنفش صنعتي)

تا قبل از 1850 ماده الکنين که بسيار تلخ بود براي درمان بيماران مبتلا به مالاريا استفاده مي شد. ويليام برکينز دانشجوي شيمي در آن سال در حال ساخت دارويي براي اين دسته از بيماران بود که توانست به طور اتفاقي به فرمول ساخت رنگ بنفش دست يابد. تا پيش از آن، رنگ هاي موجود، از موادي طبيعي مانند معادن، گياهان و حتي حشرات استخراج مي شدند اما اين رنگ ها بعد از مدتي جلاي خود را از دست مي دادند...

پني سيلين

الکساندر فليمينگ دانشمند بزرگ زيست شناس در سال 1929 پني سيلين را به عنوان آنتي بيوتيکي که بعدها فراگيري جهاني يافت زماني کشف کرد که ظرفي را بدون قصد قبلي براي اين کار در آزمايشگاه خود بدون سرپوش گذاشت. در واقع او فراموش کرده بود در ظرفي را که مملو از باکتري بود بگذارد. نتيجه، کپک هايي بود که روي ظرف را پوشاند و اين ابتداي دوراني بود که خود نقطه عطف و دوران جديدي را در خدمات پزشکي تشکيل داد؛ کشفي تصادفي که دقيقا نمي توان گفت تا کنون جان چند ميليون انسان را نجات داده است.

دستگاه مايکروويو

مهندس بري اسپنسر آمريکايي در دهه 40 گذشته ميلادي در حال کار بر روي لوله هاي مغناطيسي جنگي بود که دريافت شکلات داخل جيبش به شکلي غير عادي ذوب شد. تشعشعات مايکروويوي در موقعيتي مناسب، شکلات را ذوب کرده بود. از آن زمان اسپنسر به فکر ساخت دستگاهي براي پخت و داغ کردن سريع غذا افتاد. اولين دستگاه مايکروويو خانگي در سال 1967 ساخته شد.

پلاستيک

مواد ارگانيک در ابتدا براي ساخت پلاستيک به شکل سنتي آن به کار مي رفت تا اينکه لئو بايکلند در سال 1907 از ترکيب تصادفي ماده فورماليد و وينول و حرارت دادن بالاي آن به فرمول جديدي براي ساخت پلاستيک مصنوعي دست يافت.

چيپس سيب زميني

در سال 1853 ، جرج کروم آشپز، تصميم گرفت يکي از مشتريانش را که از سيب زميني سرخ کرده بدش مي آمد، آزار دهد.

کروم عمدا سيب زميني را با برش هاي نازک آماده کرد تا سيب زميني سرخ کرده بيشتر به چشم آيد. مقداري هم نمک به آن زد اما در کمال تعجب، مشتري از سيب زميني سرخ شده به روش جديد خوشش آمد و اين، آغاز شهرت جهاني چيپس سيب زميني شد.

اشعه ايکس

ويليلم رانتگن، فيزيکدان آلماني اشعه ايکس را پس از آن کشف کرد که مشاهده شد اشعه نامرئي کاتود تاثير درخشنده کنندگي روي قطعه اي از برگ آغشته به ماده باريوم پلاتينوکيانيد بر جاي گذاشت و تمام اتاق را روشن کرد.

شيشه سکوريت

شيشه خودروها در ابتدا از ماده اي بسيار نازک توليد مي شد و همواره خطر شکستگي آن وجود داشت. ادوارد بنديکتس، شيميدان فرانسوي به طور اتفاقي راهي براي اين مشکل يافت، زماني که يک بطري شيشه اي در آزمايشگاهش به زمين افتاد اما نشکست. علت آن بود که بطري از داخل با پلاستيک پوشيده شده بود و پلاستيک چسبندگي خاصي به ترکيب شيشه داده بود. بنديکتس، کشفش را به کارخانه هاي خودروسازي ارائه داد و پيشنهاد قوي کردن شيشه با ترکيب پلاستيکي را داد اما در آغاز، اين طرح به علت هزينه بالاي آن پذيرفته نشد، اما بعدها مبنايي محکم براي توليد شيشه هاي ايمني شد.

منبع:پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط تبدیل پایان نامه به کتاب در تاریخ 1393/03/18 و 3:31 دقیقه ارسال شده است

کسی جاوید نیست جز یزدان که او خِـــرَد است،
جــــاویــــد ْ عـــلــــم
انتشارات جــــاویــــد ْ عـــلــــم
تبدیل پایان نامه به کتاب (ویژه تقویت رزومه مصاحبه دکتری)
مقایسه = ارزش هر کتاب تالیفی 15الی 22 نمره / کتاب ترجمه 5 نمره (ارزش مقاله علمی پژوهشی چاپ شده 5 نمره / علمی ترویجی 2 نمره/ ISI ، 7 نمره است)
چاپ هر گونه کتاب دانشجویی/ تالیفی/ ترجمه/ کار گروهی با هزینه اندک بدلیل درنظر داشتن تنگناهای مالی دانشجویان (800 هزار الی یک میلیون تومان/چهل الی پنجاه درصد کمتر از سایر ناشرین)
چاپ هر گونه کتاب درسی و غیر درسی با کمترین هزینه و تیراژ حتی 20 جلد/ فرصتی برای دیده شدن
با راهنمایی گام به گام 24 ساعته؛ از ارسال متن تا چاپ و تحویل کتاب (ویژه کتاب اولی ها)
بدون حضور شما در تهران (ویژه شهرستانی ها) (ارسال متن با ایمیل/ واریز هزینه با عابربانک / ارسال کتب با پست)
ابتدا متن تایپ شده خود یا تعداد صفحات متن خود را ایمیل کنید/ در کمتر از 24 ساعت براساس صفحات کتاب و تعداد جلدهای درخواستی شما برآورد قیمت بطور رایگان انجام شده و کمتر از یک ماه ، کتابها را تحویل بگیرید. (با کلیه ی مجوزهای قانونی از وزارت ارشاد، اداره شابک ISBN ، کتابخانه ملی ایران، فیپا و ...)
اطلاعات بیشتر در = http://www.sadako.blogsky.com
وبسایت ما = www.sadako.ir
ایمیل ما = sadako.ir@gmail.com
باشگاه علمی و پژوهشی ساداکو


کد امنیتی رفرش
درباره ما
این وب سایت جهت رفع نیازهای کاربران و دانشجویان دانشگاه جیرفت راه اندازی شده است و هدف ما بر این است که این وب را برای شما دانشجویان عزیز بروز نگه داریم و محیط جذابی را برای شما ایجاد کنیم . ------------------------------- در صورت داشتن هر گونه سوال با مدیریت وب تماس حاصل نمایید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کیفیت وب سایت نگارستان ادب را چگونه ارزیابی میکنید
    دانلود فایل منابع ارشد(رشته زبان و ادبیات فارسی )
                                                        
                                                         

    آمار سایت
  • کل مطالب : 216
  • کل نظرات : 154
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 49
  • آی پی امروز : 129
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 143
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 152
  • بازدید ماه : 463
  • بازدید سال : 2,488
  • بازدید کلی : 77,439
  • کدهای اختصاصی
    فال حافظ

    parsskin go Up